FAQ

FAQ

Uiteraard zullen jullie over onze Digisprong heel wat vragen hebben.
We proberen jullie al wat antwoorden te geven. Waarschijnlijk zal deze
FAQ in de toekomst nog uitgebreid worden.

Waarvoor staat Digisprong?
Digisprong is een initiatief van de overheid om de digitale kloof in het onderwijs te dichten en alle leerlingen de kans te geven om zich digitaal te ontwikkelen. Dit betekent: · een toekomstgerichte en veilige ICT-infrastructuur voor alle scholen van het leerplichtonderwijs; · een sterk ondersteunend en doeltreffend ICT-schoolbeleid; · ICT-competente leerkrachten en aangepaste digitale leermiddelen; · een kennis- en adviescentrum ‘Digisprong’ ten dienste van het onderwijsveld.
Wat betekent Digisprong op SILA?

Met de overheidsmiddelen kopen wij laptops aan voor al onze leerlingen. We streven ernaar om vanaf het tweede trimester van volgend schooljaar (2022-2023) aan elke leerling van het eerste, derde en vierde jaar een laptop ter beschikking te kunnen stellen.

Leerlingen/ouders ondertekenen een gebruiksovereenkomst. Ze zullen per maand een gebruiksvergoeding van 10 euro betalen en dit gedurende tien maanden. In dit bedrag zijn verzekering en services inbegrepen, zodat onze leerlingen altijd over een laptop kunnen beschikken, ook tijdens alle vakanties.

Heeft u hierover vragen, neem dan gerust contact met ons op of maak een afspraak via digisprong@silawesterlo.anker.be.

Waarom laptops voor leerlingen op SILA?

In de onderwijshervorming die volop aan de gang is, wordt in alle leerplannen aandacht besteed aan digitale vaardigheden.

Op onze school willen wij leerkrachten en leerlingen de kans bieden om digitale leermiddelen in te zetten ter ondersteuning van pedagogische processen. Dit betekent geenszins dat hand- en werkboeken zullen verdwijnen. We zullen de laptops gebruiken als ze een meerwaarde kunnen zijn.

Welke leerlingen zullen in 2022-2023 starten met laptops?

In september starten we met 5 testklassen. De klassen die de laptops gaan testen in de middenschool zijn de volgende: 1aW (Middenschool Centrum), 1aO (Middenschool Oosterwijk). In de bovenschool gaan de leerlingen van de volgende klassen de laptops testen: 3OI, 3MT, 4OI, 4EW en 5AI. Deze testfase loopt tot eind december en deze maanden zal er ook geen gebruiksvergoeding aangerekend worden.

In januari 2023 starten we – onder voorbehoud van leveringen – met de leerlingen van het eerste, derde en vierde jaar.

In schooljaar 2023-2024 zullen al onze leerling over een laptop kunnen beschikken.

Kan je je eigen laptop mee naar school brengen?

We kunnen niemand verplichten om de laptops van onze school te gebruiken, maar we raden dit wel ten zeerste aan omdat:

  • we zo de uniformiteit in de klasgroep kunnen bewaren;
  • we er enkel dan voor kunnen zorgen dat elke leerling over de juiste software beschikt;
  • we voor extra verzekeringen, services (zelfs aan huis), en ondersteuning door onze eigen ICT- ploeg kunnen zorgen;
  • de instructies/opdrachten geënt zullen zijn op deze toestellen, zodat de leraar de pedagogische processen optimaal kan begeleiden.

Breng je je eigen toestel mee, dan kan en mag onze ICT-ploeg geen ondersteuning bieden en sta je zelf in voor de verzekering van je toestel.

Kan je zelf eigen software op je laptop installeren?

Dat kan, al raden we dit wel af. Als je schoolgebonden software niet meer optimaal functioneert, zullen we je laptop immers opnieuw installeren. Hierdoor wordt de software die je zelf installeerde gewist.

Wat moet ik doen als mijn laptop in de loop van het schooljaar niet meer werkt of beschadigd raakt?

Je brengt je laptop binnen aan het laptoploket. Onze opgeleide medewerker zal bekijken wat het probleem is. Als hij dit probleem niet onmiddellijk kan oplossen, mag je een vervangtoestel gebruiken tot jouw laptop hersteld is. Heeft je probleem met software te maken, dan wordt je laptop opnieuw geïnstalleerd en zal hij binnen dezelfde dag opnieuw in orde zijn. Is de hardware beschadigd en valt de herstelling buiten de garantie, dan vragen we een vergoeding van 50 euro. Je toestel zal hersteld worden. Indien dat niet mogelijk is, krijg je een nieuw toestel.

Hoeveel weegt een gemiddeld toestel?

Het gemiddelde gewicht van een laptop is zo‘n 2 kg. Elke laptop heeft een sleeve (beschermingshoes) om hem veilig in op te bergen en te vervoeren. We verwachten dat je je toestel steeds in deze sleeve meebrengt.

Welk effect heeft mijn laptop op mijn schoolrekening?

Per maand zal je 10 euro gebruiksvergoeding betalen gedurende tien maanden (duur van het schooljaar). We hopen te evolueren naar lagere kopieerkosten. We kunnen hierover op dit moment nog geen voorspellingen doen. We verkennen eveneens digitale alternatieven voor didactische hulpmiddelen.

Wat gebeurt er met mijn laptop tijdens de les LO?

Wij zorgen voor een veilige opbergoplossing.

Kan ik de batterij van mijn laptop op school opladen?

Dit is niet de bedoeling. Je zorgt ervoor dat je laptop bij de start van de lesdag volledig opgeladen is. Dit is jouw verantwoordelijkheid.

Gaat de batterij van mijn laptop een volledige lesdag mee?

Het is de bedoeling dat de laptop als ondersteuning  tijdens de lessen ingezet wordt. Het is dus zeker niet de bedoeling dat je een volledige lesdag voor je scherm zit. Je batterij zal het dus zeker een lesdag volhouden.

Als je voor je lessen intensieve programma’s gebruikt, tekensoftware bijvoorbeeld, zal je je laptop wel kunnen opladen in de klas.

Wat gebeurt er met mijn laptop als ik van school verander of onze school verlaat?

Als je SILA verlaat, lever je je laptop in.

Wat verwachten wij van jou?

Wij verwachten dat je:

  • elke dag met een opgeladen batterij naar school komt;
  • zorg draagt voor het toestel en het steeds in de bijgeleverde sleeve bewaart;
  • je bestanden online bewaart. Anders kan het immers gebeuren dat je bij een defect van je laptop alle informatie verliest;
  • je laptop nooit onbeheerd achterlaat.
Heeft u nog andere vragen?

Als u nog andere vragen heeft rond onze aanpak van de Digisprong op SILA, aarzel dan niet om met ons contact op te nemen een mail te sturen naar digisprong@silawesterlo.anker.be.